SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Saturday, February 26, 2011

Bagusnya kalau semua restoran mcm ni...

Yang ni makan utk 8 orang tau, bukan ana makan sorang...
Dengan Nama Allah...alhamdulillah, petang ni rasa nak menulis sikit sebelum pegi riadah... biasanya hujung2 minggu mcm2 aktiviti ada kan...mjlis kahwin, pegi kedai, jalan2 dan paling kurang pun mengemas rumah... bagi yg rajin sikit tu, terlibat dalam mcm2 program, contohnya ada yg terlibat daam program di Maahad Pahang sekarang ni...bagus la...manfaatkan masa yg ada..


Hmm...bagi ana pula, hari ni pegi la singgah kat satu restoran arab ni, Restoran Rawsha.. tujuannya bagi menyambut hari lahir kakak sulong ana dgn makan bersama adik beradik yg lain... mungkin itu juga boleh jadi suatu ibadah kan, bersama keluarga...inshaAllah..


Tujuan ana tulis ni, ana nak berkongsi dgn sahabat pengalaman ana dgn restoran arab ni... pertamanya, saat masuknya waktu zohor, azan dilaungkan di restoran berkenaan bagi mengajak umat Islam bersolat. Memangla, jika makanan telah terhidang, dan azan dilaungkan, syarak membenarkan untuk kita makan dahulu bagi mengutamakan kekhusyukan.. tp perlu diingat, itu bukan alasan utk melewatkan solat. Dan yang paling balik, dirikan secara berjemaah. Nak dijadikan cerita, kebetulan masa tu makanan belum sampai, perut ni pun x la lapar pun (sebab dah makan roti pagi tadi).. ana dan adik beradik lain naik la atas utk bersolat..

Antara yang ana kagumi
1) Di sedianya ruang solat yang besar lagi selesa. Lengkap dgn kira-kira 7 pili air utk berwudhuk, berhawa dingin dan fully carpet dan yg paling best, kedap bunyi (x dengar bunyi kenderaan dari seberang jalan)... Alhamdulillah, mungkin tujuannya supaya jemaah khusyuk dan tenang ketika bersolat.
2) Jemaahnya terdiri daripada orang awam, pekerja dan tukang2 masak. Yang ana tertarik bila melihat chef ini, menunaikan solat secara berjemaah walaupun topi chefnya masih terlekat kat kepala.... Ya pastinya mereka bukan rakyat malaysia...

Bukan ana nak mengatakan pekerja2 ni hebat kerana ada 'orang' cakap "don't judge a book by its cover", ana x kisah apa orang cakap, yg penting ana tahu melalui iktiqad hati akan terserlah akhlaknya . Tapi ana mengatakan hebat kerana pengurusannya yang bagi pendapat ana sangat menitik beratkan soal agama bagi pekerja dan pengunjungnya.

Sebab itu lah ana menulis ini, sebab pembaca blog ana terdiri daripada mcm2 orang, mungkin ada yg pengusaha restoran dan sebagainya. Apa salahnya jika kita meniru sikap mereka yang sangat menitikberatkan soal solat.. Pernah ana tumpang solat di restoran2, ada yg melayu, ada yg mamak, tetapi sentiasa sedih ana lihat ruang solatnya...kadang2 hanya memuatkan 1 orang ..kadang2 nak berwudhuk pun amik kat singki basuh tangan. Apa salahnya kita sediakan ruang lebih besar, beri kemudahan pada semua utk menunaikan tanggungjawab mereka pada Allah, kita beri makluman masuknya waktu solat (jgn hanya time nak buka puasa je) pada semua orang pengunjung hatta pekerja sekali pun... jgn lupa janji Allah, 'bila kita tolong agama Allah, Allah akan tolong kita"


Dan tambahan, bagi pendapat ana, tiada satu pekerjaan pun didunia ini yang tidak bersangkut paut dengan Allah, semuanya memerlukan pertolongan Allah, melainkan maksiat. Dalam apa perkerjaan kita, jadikanlah Allah sebagai matlamat..nasihat buat diri ana khususnya..
inshaAllah, jagalah hak Allah, Allah akan menjaga hak kamu, ingatlah Allah, Allah akan mengingati mu....Wallahualam.

p/s : moga 'ulya 'illiyin dipermudahkan usahanya..Jadi faci sementara di MTNP ada suatu yg baik, i'Allah banyak hikmahnya...

1 comment:

mujaheedah said...

like!^^.. mg 1 hari nnt ummat Islam terbuka hatinya utk mengutamakan solat jmaah,terutama dikalangn pmeimpin kita sniri,tunjuk taladan yg baik bukan bermakna kita riak..ala kulli hal,mg hati kita dipelihara Allah selalu,bila hati terpelihara insyaAllah smua yg kita kerjakan akn terplihara..^^

Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..