SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Saturday, May 23, 2009

realiti TV lagi?..tak abis-abis,sampai bila?

Bismillahirrahmanirrahim...dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani...alhamdulillah, lama ana x tulis kat sini...inshaAllah,ana ambil masa 40 minit sebelum zohor ni utk ana nukilkan sesuatu...
Hari ni ana ada kat rumah, alhamdulillah sampai malam td, syukran pada sahabat ana yang selalu doakan perjalanan ana...ana jejakkan kaki ke rumah tepat jam 10:47:54 malam...mula dengan mengisi perut dulu dengan masakan mak (syukran laki ya ummi)...

alhamdulillah...lepas makan je bukak la tv sat, lama rasanya x menonton tv, tak tau rancangan apa yg menarik, ye la kat usm tu malas sungguh nak tengok tv...suka surf internet je...tiba-tiba teringat seorang sahabat ana dari usm yg duduk kat kelantan, ana pernah tnya dia,"macam mana keadaan kelantan,penduduknya?',katanya teruk sesetengah anak muda kat sana, katanya punca utama televisyen, dari televisyen masuk ke rumah dengan hiburan-hiburan yang melalaikan anak-anak muda. Pentadbirannya baik bercorak islami, tp tak guna jika pemikiran penduduknya dipengaruhi oleh "pengisian" televisyen."....ana kata pada dia balik, bukan je kat kelantan, kat mana2 pun"....(beliau timbalan presiden pmiusmkkj sekarang)
Serentak dengan lamunan tu ana terus menonton tevisyen..bermula dgn tv1..em,berita dunia....kemudian tv2, em iklan...kemudian tv seterusnya, iklan berkenaan realiti tv menyanyi...astaghfirullah, realiti tv lagi?...baru pulak tu, tajuknya "oh lala"....tak sudah2 dengan realiti tv...pendapat ana hampir semua realiti tv, pesertanya melanggar syariat agama, dari segi pergaulan, pakaian, aurat....kecuali satu je...iaitu yang sangat popular bagi penggemar Firman Allah...iaitu AKADEMI AL-QURAN...

Dari ana form 3, realiti tv ni semakin menjadi2...kecuali masa disember 2004, masa tu kurang sikit atas arahan pemerintah negara utk menghormati tragedi "tsunami"...kemudian ia berkembang balik bak "kulat atas roti yg dah expired"....lagi lama roti itu dibiar,lagi banyaklah parasit tu...sebelum ana lanjutkan menulis, ana nak "ketuk kepala" mereka yg berkenaan termasuk kepala ana sendiri...berkaitan tsunami...ramai yang mengatakan bahawa tragedi itu amaran Allah pada umat manusia, tetapi lagi ramai mengatakan itu hanya bencana alam...ust di pusat islam USMKKJ berkata, beruntunglah mereka yg mengambil tragedi itu sebagai iktibar dan insafi kesilapan diri, dan rugilah mereka yang mengatakan itu hanya bencana alam...
Baiklah, ana terus perihal realiti tv...berkenaan ini ana sering berkongsi dgn salah seorang sahabat ana yg walaupun muda 2 tahun dan duk jauh dari ana, tetapi pemikirannya sangat baik...membuatkan ana rasa nak menulis kat sini...

Pergaulan, aurat, rasanya x perlu ana huraikan disini sebab jelas hukumnya..tp perihal ibu bapa dan kluarga...walaupun anak mereka menyanyi, menari, membuka aurat di pentas utk orang ramai mendapat sorakan orang ramai terutama ahli keluarga..lebih teruk lagi jika ada adegan bukan muhrim "terpeluk", "terangkat" dan sebagainya turut mendapat sorakan...seolah-olah menghalalkan hukum haram yang Allah s.w.t dan (perantaraan) Rasul s.a.w jelaskan...
Kenapa ini terjadi, adakah ini tanda akan berakhirnya keluarga islam(baitul muslim) yg akan melahirkan penegak agama Allah?berakhirnya cara hidup islam....nauzubillah...
Kepada ketua-ketua keluarga(suami)...ingatlah,anda semua akan dipersoalkan perihal tanggungan anda di akhirat nnt..

Bagi para suami mendidik dirinya, isteri dan anak-anak menghayati Islam adalah wajib, jikalau tidak suami dihukumkan dayus. Setengah ulama menyifatkan makna dayus itu, suami yang membiarkan isteri dan anak-anaknya terjebak dengan maksiat dan mungkar. Maka tersuratlah di sepan pintu syuga yang bermaksud: "Engkau hai syurga ! Haramlah atas segala lelaki yang dayus." Maka apabila datangnya Hari Qiamat, Allah s.w.t akan menghukumkan suami terlebih dahulu di dalam segala hal kebajikan berbanding dengan isteri dan anak-anaknya kerana suamilah yang menentukan segala hal dan berkuasa di dalam rumahtangganya.

Firman Allah: "Peliharalah diri dan ahli keluargamu dari api neraka." (At Tahrim: 5)
>>i'Allah, moga sama2 mendapat manfaat dari penulisan kali ni..Wallahualam..

Sunday, May 10, 2009

syukron laki ya ummi.....


Bismillahirrahmanirrahim.....30 minit sebelum ana bemusafir ke utara tanah air....alhamdulillah 2 hari yang sangat menenangkan tatkala berada bersama keluarga...niat nak balik rumah yg tiba2 terlintas selepas kursus xilinx....sahabat ana tnya " nta rindu dgn ibu ke?"....ana jawab "mmg ana sentiasa rindu dgn ibu"....jujur ana katakan,ana tak tau pun hari ini hari ibu,sampailah ada sahabat ana berikan email berkaitan kasih ibu...baru ana tahu,rupa2nya hari ini hari ibu...jadi kepada yang bergelar anak, gembirakan hati ibu mu...jangan sakiti hatinya...sebab rehda Allah terletak pada redha ibu bapa, murka Allah terletak pada murka ibu bapa....gembirakan ibu bapamu bukan hanya certain2 hari je...sepanjang masa....dan jika mereka telah tiada, ketahuilah mereka menanti doa anak2 mereka yang soleh dan solehah....banyakkan berdoa untuk mereka,sama ada mereka masih hidup atau dah tiada....inshaAllah...

p/s : pendek post ana hari ni kan...sekadar cetusan pengisian...wallahualam...


Friday, May 1, 2009

berdakwah melalui novel??


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..alhamdulillah masih diberi peluang menulis kat sini...lama ana x tuliskan...pengisian kali ni hanyalah sedikit perkongsian ana, jadi mungkin x panjang sgt..

em,menarik x tajuknya, mungkin ada sahabat ana x sangka ana tulis tajuk macam, terutama mereka yg pernah jumpa ana, tapi tak mengapa asal dia mendatangkan kebaikan pada Islam, perlu ana tulis kat sini...tak dinafikan oleh adik beradik ana, ana bukanlah dilahirkan seorang yg penggemar novel, mula mengenali novel waktu time sekolah menengah dulu, tu pun semata2 nak lulus Bahasa Melayu,baca 10 muka pertama,10 muka terakhir dan sinopsis...alhamdulillah Allah beri rezeki lulus bahasa melayu dgn baik..pendapat ana masa tu, kebanyakan novel hanya cerita2 khayalan cinta dunia semata2, sebab tu ana x suka. Sampai satu ketika, keluarnya novel ayat-ayat cinta,"laa..cinta lagi ke?lagi direct tajuknya"...ana x amik peduli pun, sampailah filem tu keluar kat tv,ana menganggap ia filem yang baik yang ada unsur-unsur islam didalamnya, jarang penggemar filem buat filem mcm ni...tapi ana masih x peduli perihal novel ayat-ayat cinta..sampailah ada daripada kakak2 ana supaya beli novel tu...natijahnya, novel itu lebih baik dari filemnya, penggunaan ayat-ayat quran dan hadith menepati plot dalam novel tu..masa tu ana dapat rasakan beliau(penulis) cuba berdakwah melalui tulisan..sasarannya penggemar novel untuk diserapkan unsur-unsur islam dalam dirinya..tahniah ana ucapkan..

Pada waktu itu ana sangkakan hanya itu sahaja novel islami, sampailah seorang sahabat ana, memberi dua tajuk novel yg penuh dgn pengisian islami...

1) tautan hati

2)kuseru namaMu Kekasih...

Ana yakin sekali baca tajuk ni, mesti ingat jiwang2 kan...sama la mcm ana,kalau sahabat ana x terangkan, 'confirm' ana x baca novel ni...biar ana terang sikit, untuk novel "tautan hati" berkisar dgn perlunya kita jaga hubungan dgn Allah, antara caranya melalui usrah, pentingnya ukhwah dan tautan hati kerana Allah..novel yg penuh dgn pelbagai situasi, tapi akhirnya kembali pada Allah..itulah cara penulis berdakwah. Dan i'Allah ana akan sampaikan buku ni pada adik ana,sebab dia paling layak.

untuk novel brtajuk "kuseru namaMu Kekasih",persoalannya siapakah kekasih itu?adakah artis?awek?pakwe?...jawapannya kekasih itu adalah Allah....novel yang menghubungkaitkan situasi dengan kebergantungan pada Allah. Ia juga sebuah novel yg bagus, juga menerapkan terjemahan Al-Quran, hadith untuk menerangkan situasi dalam novel ni...baguskan...


Dari novel2 ni dapat dilihat, tujuan penulis untuk berdakwah melalui penulisan, penulisan yang berbentuk cerita yang menarik minat pembacanya. Jika dilihat tajuknya hanya berkaitan cinta, sebab ada sasaran yang mereka harapkan..


Dan novel terbaru, juga diperkenalkan sahabat ana selepas beliau dgr kat ikim, bertajuk "munajat cinta"...bagaimana kisahnya?juga berkaitan munajat pada cinta Allah, 40 muka pertama mengisahkan mereka yang kembali pada Allah setelah diberi ujian dan sentiasa melengahkan solat...bagaimana pengakhirannya?...ana pun x abis baca lagi..


>>dari pandangan ana, inilah antara cara berdakwah bagi penulis2 itu, sama ada sampai atau tidak pada sasarannya,hanya Allah mengetahui..hidayah itu milik Allah,kita hanya berusaha..dan lebih menarik,jika sebelumnya kita mengisi diri kita berkaitan cara hidup islam untuk kita menilai sendiri bila baca novel ni...

>>apa maksud dakwah??antaranya "menyuruh berbuat yang maaruf dan mencegah yang mungkar"


Rasulullah s.a.w pernah bersabda, "Wahai manusia, sesungguhnya Allah berfirman kepada mu: Suruhlah manusia berbuat yang ma'ruf dan cegahlah mereka dari kerja-kerja mungkar sebelum (tiba waktu dimana) kamu meminta,lalu Aku tidak menerimanya dan kamu mohon pertolongan lalu aku tidak menolong kamu lagi" (H.R Ibn Majah dan Ibn Hibban)
Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..