SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Thursday, February 19, 2009

Tanya pada diri,ada tak sifat ini??kalau ada....

gambar hiasan je...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani....lama ana tak tulis kat sini....tiba-tba ana rasa ada perkara yg ana nak kongsi, lagipun pada masa yg sama ada seorang sahabat ana tnya pasal ni..ana cuba ambil 30 minit masa ana,inshaAllah moga tidak sia-sia..bila perkara ni terlintas di fikiran ana..terus ana rujuk kitab Bahtera Penyelamat karangan ustaz Fathi Yakan (kalau sahabat yg ada kitab ni cepat rujuk dan muhasabah diri)..alhamdulillah..ana jumpa pointnya pada muka surat ke 17...antara muka yg terawal...mungkin mudah kalau ana tafsirkan kat sini...sifat ini antara sifat yang sangat perlu dititikberatkan dalam ikhwan..sebab itulah diletakkan di tajuk2 awal..jika kita mengaku kita mencontohi ikhwan,renungkanlah apa yang ana akan sampaikan ni...

Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
Awas kalian daripada sifat prasangka. Sesungguhnya prasangka itu adalah kata-kata yang paling dusta. Jangan saling olok-mengolok, intai-mengintai, atas-mengatasi, dengki-mendengki, benci-membenci, dan jebak-menjebak. Jadilah kalian laksana hamba-hamba Allah yang bersaudara seperti yang diperintahkan kepada kalian. Seorang Muslim adalah saudara bagi seorang Muslim yang lain. Janganlah ia menzalimi saudaranya; janganlah ia membiarkannya (apabila ia dizalimi); janganlah ia menghina saudaranya."Taqwa itu (letaknya) disini. Taqwa itu (letaknya) disini" seraya baginda menunjuk ke dadanya. Cukuplah bagi seorang Muslim itu kejahatan (dosa) menghina saudaranya yang mu'min, haram bagi seorang Muslim itu (menceroboh) darah (nyawa), nama baik dan harta seseorang Muslim yang lain..
(Hadith riwayat Malik, Al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Al-Tirmidzi)

*ana yakin, sekali baca hadith diatas semua faham maksud Rasulullah s.a.w.... Rasul s.a.w. sampaikan pada umat baginda, pada kita, pada ana dan pada sahabat-sahabat sekalian selagi kita masih mengatakan iman dan cinta kita pada Rasulullah s.a.w.. Perkara ini pernah berlaku zaman baginda,tak mustahil berlaku zaman sekarang..ditambah pula dgn syaitan laknatullah yang sentiasa membisikkan kemungkaran pada kita..kepada Allah lah kita berlindung..

*InshaAllah,tujuan ana tulis ni nak mengajak ntum semua termasuk diri ana sama-sama kita muhasabah diri kita..bagaimana kelakuan kita pada saudara kita..pada sahabat kita..pada orang yang ambil berat berkenaan diri kita..jika benar kita ada melakukan seperti diatas, mohonlah kemaafan dari beliau..sungguhnya Allah mengasihi orang yang memohon maaf dan memberi kemaafan..jagalah hatinya,selagi dia tidak melakukan perkara yang mungkar..akhirul kalam dari ana...inshaAllah, semoga Allah sentiasa pelihara hati-hati kita..jangan lupa doa Rabitah yang kita baca pagi dan petang dalam Al-Mathurat..doa perlukan kepada amalan...Wallahualam.. :-)

Sunday, February 8, 2009

sedikit pertambahan utk post solat istikharah

salam,ana tambah sedikit..pertama,bila kita buat istikharah,yakin dgn pertolongan dan petunjuk Allah..istikharah adalah salah satu ikhtiar yg dianjurkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w seperti hadith yg ana tulis di post sebelumnya...cuma, petunjuk Allah bukan hanya dtg melalui mimpi, boleh melalui macam2 tapi hanya Allah maha Mengetahui bagaimana Dia memberi petunjuk kepada hambaNya..petunjuk melalui mimpi adalah salah satu yang biasa dilalui orang yg terdahulu termasuk nabi-nabi..
Melalui pembacaan/pertanyaan ana,bagaimana kita nak tahu yg terbaik bg kita, memang xde dalil yg menyokong tp yang ana pasti ia bukan bidaah yang melanggar syariat Islam..antaranya,sampai satu masa diantara dua pilihan kita akan merasa berat salah satu daripadanya,dan kita yakin dengan petunjuk2 Allah,saat itu kita lakukan solat hajat mohon supaya benarlah pilihan kita tu dan dipermudahkan dalam urusan kita melaksanakannya....dan kita perlu yakin itulah yang terbaik buat kita dan Allah x akan sekali-kali menzalimi hambaNya..jika kita merasa susah, itu ujian Allah, dan Allah menjanjikan yg jauh lebih baik bg kita..hayati benar2 maksud doa yg diberi oleh Rasulullah s.a.w itu...inshaAllah..wallahualam :-)

Friday, February 6, 2009

solat istikharah-kebergantungan kita pada Allah..

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...alhamdulillah..lama ana tak tulis kat sini...ada masa sebelum solat jumaat ni..inshaAllah cuma mengisi masa disini...em..semalam ana sahabat ana tnya pasal solat istikharah,pun ada jugak sahabat ana yg nak baca...inshaAllah ana cuba kongsi kat sini..cumanya,ana bukanlah seorang benar2 mahir dalam bidang ini,cuma sekadar perkongsian ilmu yang ada..rujukan ana antara website yg ana kagumi ustaznya kerana ilmu yg dimilikinya..tuan guru dato dr Haron Din dari darussyifa...

Sebagai muqaddimah tulisan ana ni,kita sering dgr berkenaan solat sunat istikharah ni...kita tahu tujuan solat istikharah ni utk kita memohon petunjuk dari Allah s.w.t berkenaan pilihan2 yg benar-benar merunsingkan kita kerana risau jika tersalah langkah akan menyebabkan penyesalan...tetapi seperti menjadi adat di Malaysia,kita hanya melakukan istikharah hanya jika berkenaan dengan jodoh,persoalannya adakah solat istikharah hanya utk memilih jodoh??Memang ia sering ditekankan oleh ustaz berkenaan perkara ni..

Ana ambil pengisian seterusnya ini dari web darussyifa:-
Sebenarnya amalan Solat Sunat Istikharah ini skopnya lebih luas. Kita kadang-kadang tidak diberikan peringatan dalam soal ini. Sedangkan amalan Solat Istikharah ini sangat-sangat di galakkan oleh Rasulullah sebagaimana disebut dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari;
Mahfum Hadis:
Dari Jabir ra., ia berkata: "Nabi pernah mengajarkan kepada kami Istikharah dalam berbagai urusan, seperti mengajarkan sebuah surah dalam Al Quran. Kalau seseorang dari kamu menghendaki sesuatu, maka hendaklah ia solat dua rakaat, kemudian berdoa:
“Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya”


Betapa pentingnya Solat Istikharah ini sebagaimana pentingnya kita mempelajari al-Quran.

Mengikut beberapa buah kitab seperti Kitab Minyatul Musolli, Sabilal Muhtadin dan Sairus Salikin, secara ringkasnya cara melakukan Solat Istikharah adalah seperti berikut;
  • Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.
  • Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”
    Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  • Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.
  • Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu)
Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya. (Dari hadis riwayat Imam Bukhari)

**melalui hadith Rasulullah s.a.w di atas, jelas menyatakan bahawa solat istikharah itu meliputi segala macam hal selagi bukan hal yg bercanggah dgn syariat Islam...ana buka persoalan pada ntum semua..adakah dalam kehidupan kita,hanya berkaitan jodoh sahaja yg memerlukan petunjuk dari Allah??..sudah pasti tidak bukan..apa salahnya jika kita sentiasa beristikharah kepada Allah dalam segala hal, kerana secara tidak langsung menunjukkan kebergantungan kita yang tinggi kepada Allah..

**Adakah kita malu hendak minta pada Allah pada hal-hal yg kecil dan hanya meminta pada hal-hal yg besar?kenapa?..Walhal Allah suka jika hambaNya sentiasa datang kepadanya,sentiasa mohon kepadaNya..kenapa perlu kita tangguh atau sembunyikan kebergantungan kita pada Allah..walhal Allah mengetahui segalanya..

**sebelum ana akhirkan tulisan ana ni,sedikit tips dari dr Fadzilah Kamsah, sebelum kita jawab soalan objektif (soklan exam), mlm tu buat solat istikharah..moga Allah beri petunjuk kpd kita..inshaAllah..

**semoga pengisian ana kali ni memberi sedikit manfaat pada sahabat ana dan sahabat2 yg lain..
**hakikatnya, ia byk memberi manfaat pada diri ana sendiri
**ana mohon kalau ada kesilapan dlm penulisan ni sila beri teguran...Wallahualam.. :-)

rujukan rasmi : http://www.darussyifa.org/modules.php?name=News&file=article&sid=10
Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..