SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Saturday, March 31, 2012

Sedikit Perkongsian : Indahnya apabila Al-Quran "berbicara"...



Dengan Nama Allah, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang....
Alhamdulillah, malam ni ana menulis lagi, sebab ada perkara yg ana nak kongsikan dengan ntum semua... sebenarnya bagi diri ana juga, sebab sekurang-kurang bila ana post kat blog ana ni, ana ana dapat simpan perkongsian ana ni, i'Allah tak hilang. Kalau ana hanya simpan dalam kepala ana, pasti hilang...

Bila ana baca balik post ana sejak ana pelajar USM lagi, terkenang saat2 menukilkan perkongsian yang sering dibuat sebelum masuk tidur.. bila kita baca balik apa yang kita post, kita rasa seolah-olah kita mentarbiyyah diri kita sendiri. InshaAllah..

Panjang pula ana muqaddimah ana kali ni, ok lah, ana teruskan dengan perkongsian ana, perkongsian semasa usrah di PASTI Segambut, dalam pengisian usrah itu, ada suatu yang menarik minat ana, apabila seorang sahabat membawakan 7 ayat pertama dalam surah al-Ankabut. Yang menarik minat ana, apabila kita mentaddabur ayat-ayat kita, kita merasakan seolah-olah Allah sedang 'berbicara' dengan kita.
- Allah 'berbicara' dengan kita, bagaimanakah diri kita tatkala menerima ujian Allah. Allah berbicara dengan kita tujuan ujian Allah itu....
- Allah berbicara dengan kita berkenaan kesabaran orang-orang terdahulu, yang jauh lebih kuat ujiannya berbanding kita sekarang...
- Allah berbicara pada kita, janji Allah itu pasti berlaku, janji balasan Allah itu adalah pasti...
- Allah berbicara dengan kita, apakah hikmahnya berjuang di jalan Allah dalam menegakkan Islam...

Bagi mereka yang sedang diuji Allah, i'Allah akan merasa tenang dengan ujian itu apabila memahami ayat ini. Bagi mereka yang terasa payah dalam melaksanakan yang Hak dan menegah yang Batil, inshaAllah, mereka akan tabah menghadapinya. Bagi mereka yang sedang berjihad menegakkan Islam dalam segala keadaan, pasti merasa kuat dengan ujian sepanjang perjuangan ini... Ini lah antara mukjizat Al-Quran, tidak akan dimamah dek zaman sehingga kiamat. Sebab itulah, mereka yang merendahkan apa yang terukir didalam al-Quran, meremehkan, mengatakan lapuk, mengatakan tidak sesuai dengan zaman ini, dirinya boleh jatuh kufur bahkan menjejaskan aqidah..Nauzubillah...

Ana ada buat sedikit pamplet bagi menerangkan maksud ayat ini, bagi yang rajin, print pamplet ini dan tampalkan di kawasan yang boleh kita baca selalu, di depan meja kita agar boleh menjadi penawar hati kita dalam menjalani liku2 kehidupan dengan keyakinan pada Allah s.w.t.. Kalau ntum dan sharekan pada siapa2 pun, silakan lah. Moga bermanfaat....inshaAllah.
*kalau ntum nak download, click gambar tu biar jadi besar, lepas tu 'save as'.. kalau x leh juga, emel kat ana : hakimanuar_01@yahoo.com


Monday, March 26, 2012

Berjayalah Orang-Orang Yang Beriman.....


Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani... ana kembali menulis di sini... setelah sekian lama tidak menulis...apa khabar sahabat2 ana di sana, harapnya masih la ada yg sudi membaca.... sekarang ini ramai orang duk membaca facebook je...apapun, blog ini merupakan wasilah pertama ana dalam bidang internet...jadi ana pun akan sambung menulis.... Bukan apa, ana kurang sikit dgn facebook, ntah lah tak tahu kenapa...

Tak mengapa la, bila ana menulis disini, pasti ada perkara yang ana nak kongsi bersama dengan ntum semua kan,...penulisan ana kali ini berkisar berkenaan potongan surah al-mukminun.. marilah sama-sama kita membaca ayat ini :-

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قَدۡ أَفۡلَحَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ (١) ٱلَّذِينَ هُمۡ فِى صَلَاتِہِمۡ خَـٰشِعُونَ (٢) وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَنِ ٱللَّغۡوِ مُعۡرِضُونَ (٣)وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِلزَّكَوٰةِ فَـٰعِلُونَ (٤) وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِفُرُوجِهِمۡ حَـٰفِظُونَ (٥) إِلَّا عَلَىٰٓ أَزۡوَٲجِهِمۡ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُہُمۡ فَإِنَّہُمۡ غَيۡرُ مَلُومِينَ (٦) فَمَنِ ٱبۡتَغَىٰ وَرَآءَ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡعَادُونَ (٧) وَٱلَّذِينَ هُمۡ لِأَمَـٰنَـٰتِهِمۡ وَعَهۡدِهِمۡ رَٲعُونَ (٨) وَٱلَّذِينَ هُمۡ عَلَىٰ صَلَوَٲتِہِمۡ يُحَافِظُونَ (٩) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡوَٲرِثُونَ (١٠)ٱلَّذِينَ يَرِثُونَ ٱلۡفِرۡدَوۡسَ هُمۡ فِيہَا خَـٰلِدُونَ (١١)


Ntum semua tahu maksudnya? Kalau tahu, alhamdulillah, kalau tak tahu, ana tulis di sini ya, terjemahannya adalah :-

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. (1) Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya. (2) Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan yang sia-sia. (3) Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu). (4) Dan mereka yang menjaga kehormatannya. (5) Kecuali kepada isterinya atau hamba sahayanya maka sesungguhnya mereka tidak tercela. (6) Kemudian, sesiapa yang mengingini selain dari yang demikian, maka merekalah orang-orang yang melampaui batas. (7) Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya. (8) Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya. (9) Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. (10) Yang akan mewarisi Syurga Firdaus; mereka kekal di dalamnya. (11) (surah Al-Mukminun : 1-11)

Maha Suci Allah, terasa kerdil sangat diri ini...apabila melihat ayat pertama; bagaimana mungkin bagi kita yang sentiasa lalai dalam solat kita...Tatkala melihat ayat kedua; bagaimana mungkin bagi kita yang sentiasa dikelilingi hal dunia yang sia-sia.. Sedang melihat ayat seterusnya sehingga akhir ayat...seakan2 mustahil bagi kita mewarisi syurga Firdaus....

Ya Allah, hambaMu ini lemah...lemah dengan dunia disekelilingnya yang sering mencengkam hatinya....hambaMu ini lemah, lemah dengan tipu daya makhluk disekelilingnya...hambaMu ini lemah dalam menghadapi godaan/tipu daya syaitan laknatullah... Ya Allah, janganlah Engkau tinggalkan berseorangan didunia ini...janganlah Engkau menyerahkan kami kepada manusia dan dunia....sesungguhnya kami yakin dengan sabda utusanMU, nabi kami Rasulullah s.a.w :

Sesungguhnya barangsiapa yang mencari redha Allah dengan marahnya manusia, maka Allah akan cukupkan baginya akan segala keperluannya di dunia ini. Tetapi barangsiapa yang mencari redha manusia dalam keadaan Allah murka, maka Allah menyerahkan nasibnya kepada manusia.


“Wahai Allah yang boleh membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas jalan agama-Mu”..

Amin Ya Allah.....Sesungguhnya tiada mustahil disisi Allah...Kembalilah kita kepada Allah, kerana itulah fitrah manusia sebagai hamba Allah..
Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..