SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Tuesday, December 29, 2009

apabila nama diberi...

ismi Humaira

Bismillahirrahmanirrahim....alhamdulillah, diberi keizinan Allah utk ana menulis malam ni...sebelum tu ana nak mengucapkan selamat tahun baru Hijrah...jika selama ni kita hanya mengingati tahun masehi pastikan kita juga mengingati tahun hijrah...walhal tahun hijrah itu jauh lebih besar dari tahun masehi bagi yg memahami islam...mengapa?...mengikut sejarah, tahun masehi dikira setelah bani israel mendakwa telah menyalib dan membunuh nabi isa a.s (walhal Allah telah mengangkat baginda ke langit), dan tahun hijrah dikira setelah nabi Muhammad s.a.w bersama abu bakr as-siddiq berhijrah dari makkah ke madinah....jd sekarang ana nak tnya, yg mana peristiwa lebih besar bg umat Islam?adakah hijrah Rasulullah atau peristiwa pembunuhan nabi Isa a.s(yg kemudiannya diselamatkan Allah)?...mengapa kita terlalu agungkan tahun masehi dan lupakan tahun hijrah?..pelik kan...sekurang2nya ingatlah tarikh lahir kita dalam tahun hijrah...

oklah..tu hanyalah muqaddimah...xde kene mengena dgn tajuk yg ana nak tulis ni...:-)...perihal tajuk yg ana nak tulis ni, alhamdulillah ilham semasa dalam pemusafiran dari nibong tebal ke kuala lumpur...tak besar pun tajuknya tp utk kita muhasabah diri kita...masa dalam bas tadi, ada seorang ibu sibuk memarahi anaknya yg masih kecil...agak2 ana dalam 2-3 tahun umurnya..mcm2 perkataan yg ana dengar yg mungkin x berapa enak bg si anak..mmg la si anak agak nakal, tp sesuai la dgn umurnya, bak kata orang umur masih x mengenali dunia, umur yg belum mumayyis.....pada masa yg sama ana teringat pesanan dato fadzillah kamsah, didik lah anak dgn ungkapan2 yg baik, walaupun saat kita memarahinya...jgn beri ungkapan yg buruk sebab ia akan menjadi doa pada anak itu dan anak itu juga akan biasa dgn panggilan atau gelaran tu...

sabda Rasulullah s.a.w

dari abu Darda' berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: sungguh kamu pada hari kiamat akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu, maka baguskanlah nama-nama kalian. (HR Abu Dawud dengan sanad yang hasan)

Nama memberikan kesan kepada jiwa anak. Nama buruk sehingga menjadi ejekan kepada orang lain perlu dielakkan.
Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w dan bertanya: "Apakah hak anakku ini?" Baginda menjawab: "Berilah nama yang baik kepadanya, ajarlah dia akhlak yang baik dan letakkanlah dia di tempat baik."
misalannya contoh nama yg baik, Humaira..gelaran yg sangat baik yg Rasul s.a.w berikan pada aisyah, isteri baginda....pipi kemerah2an maksudnya...gelaran yg manja bg seorang perempuan...pipi kemerah2an bermaksud cantik dan comel rupanya....apabila seseorang diberi nama itu, i'Allah moga memperoleh peribadi akhlak yg cantik seperti namanya...dan apabila namanya dipanggil orang, i'Allah merupakan doa bg nya,....

contoh yg lain, gelaran 'Fairuz' misalannya, bermaksud permata...moga orang yg diberi nama ini, merupakan permata bg ahli keluarganya, bg orang sekelilingnya...yg mana permata jauh lebih bernilai dari kaca, walaupun rupanya agak sama...tp nilaiannya berbeza...jd apabila namanya dipanggil dgn sempurna, i'Allah, ia menjadi doa bg dirinya...

Bg contoh nama muslimin, gelaran Abdul Hakim misalannya..bermaksud hamba Allah yg bijaksana....panggillah nama dia dgn nama yg sempurna, i'Allah ia merupakan doa yg sangat berharga bg dirinya..moga dia menjadi hamba Allah yg bijaksana bg orang lain, atau sekurangnyanya bg dirinya dan diri keluarganya...

Tetapi perlu diingati, kita bukan hanya bergantung pada doa semata2..tetapi usaha dalam diri kita, apabila diberi nama Fairuz, berusahalah menjadi permata yg tinggi nilainya di mata Islam, sesuai dengan gelarannya...apabila diberi nama abdul hakim, berusaha lah menjadi seorang yg bijaksana, sesuai dgn namanya...hakikatnya semua itu atas usaha kita dan keizinan Allah...

Perlu diingat, yang paling penting, tingkatkanlah taqwa kepada Allah dalam diri kita....

firman Allah s.w.t

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (al-Hujurat : 13)

moga muhasabah buat diri kita, muhasabah melalui nama kita.. inshaAllah...wallahualam...

*buat rakan2 baitulhikmah; abg tengku, selamat menanti kehadiran orang baru, moga dia menjadi ana yg soleh..Dan buat adlan, abg khairul dan abg sheikh..moga Allah kurniakan zuriat yg soleh pada kalian semua...inshaAllah

2 comments:

PEMUDA EPAL said...

terimakasih atas doa hakim.. tapi rasa mcm tersisih je.. hanya ada nama humaira, fairuz dan abdul hakim sj di atas.. mana nama khairuzzaman, hehe..

ibnulislam said...

bukanla...tak sisihkan sapa2 pun...cuma masa tulis ni, cuma maksud 'nama-nama' ni bermain di fikiran ana ;-)..., nama2 sahabat lain sentiasa dalam ingatan..inshaAllah :-)....

Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..