SAHABAT-SAHABIAH

"Sesungguhnya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang..."
Remember Allah Always

Tuesday, October 27, 2009

Subhanallah...Maha Suci Allah

Bismillah....dengan nama Allah...alhamdulillah, dihidupkan kita kembali hari ni. Maafkan ana sebab lama sangat x update blog ni, terutama seniur ana yg berkias semalam. Bukan futur, cuma masa yg diperuntukkan x mencukupi untuk menulis.. Berbeza masa undergrade dulu..tp inshaAllah ana cuba untuk terus istiqamah.. teringat pesanan ust amin (mtnp) agar terus istiqamah dalam memanfaatkan blog untuk Islam seawal post ana dalam blog ni..i'Allah. Ada lagi satu jam 20 minit, 21 saat sebelum memulakan amanah ana kat lab RFID. Ana ambil masa ni utk menulis sebentar..
Kalau ikutkan post ana sebelum ni bertarikh 29 september 2009, sekarang 27 oktober 2009..hampir sebulan x menulis, dan sebulan ni jugak la byk perkara berlaku. Tp ana x nak sentuh berkaitan politik islam, harakah islamiyyah, baitulmuslim walaupun itu antara isu yg hangat diperkatakan di kampus ana, mahupun dada2 akhbar. Berkaitan dgn gerakan islam pas, ana ketepikan dulu, dgn muktamar khas pas ataupun EGM, kita tunggu sahaja keputusan syura hari rabu ni. Macam2 anggapan yang sahabat2 ana buat, bloggers2 lain buat tp hakikatnya kita kene tuggu keputusan syura, sebab keputusan syura tu paling baik.

Ok, kembali kepada topik yg ana nak tulis, mesti ntum semua ingatkan, kisah sejadah berdiri, duduk dan sebagainya. Ada yg kata pelik, ada yg kagum dengan kekuasaan Allah dan yg paling teruk melakukan perkara2 khurafat, nauzibillah... Hakikatnya apa yg berlaku adalah kekuasaan Allah. Sama ada benar atau tidak perkara itu benar2 berlaku, biarlah hanya Allah sahaja yang tahu. Takperlu lah kita terlalu taksub dgn perkara ni sehingga kan ada yg takut hendak ke masjid kerana perkara ni. Seorang sahabat pernah memberitahu ana, Allah boleh buat lebih hebat dari sejadah berdiri, kehebatan Allah itu ada sekeliling kita, tp kita menafikan kerana ke'takbur'an kita kepada Allah. Lihat pada langit, lautan dan bumi ini, adakah kita benar2 kagum dengan ciptaan Allah?adakah tanda kagum itu dengan melakukan kemaksiatan kepada Allah, nauzubillahimindzalik.... hanya kerana sejadah berdiri/duduk, heboh umat islam walhal kekuasaan Allah yg jelas di sekeliling kita sering dinafikan. Contohnya, gempa bumi dan sebagainya. Umat islam ada antaranya menafikan kekuasaan Allah, amaran Allah pada umat manusia dan tanpa segan silu hanya membicarakan bencana Alam. Walham jelas itu kekuasaan Allah dan amaran Allah supaya kembali padaNya. Ingat, tarbiyyah Allah melalui ujianNya.

Dan (Kami utuskan) kepada penduduk Madyan saudara mereka: Nabi Syuaib; lalu dia berkata: Wahai kaumku, sembahlah kamu akan Allah dan kerjakanlah amal soleh dengan mengharapkan pahala akhirat dan janganlah kamu melakukan kerosakan di bumi. Maka mereka mendustakannya, lalu mereka dibinasakan oleh gempa bumi, serta menjadilah mereka mayat-mayat yang tersungkur di tempat tinggal masing-masing. al-Ankabut : 36-37

Persoalannya kita masih nak menafikan firman Allah ini?Sehingga tiada rasa taqwa apabila bencana alam berlaku sebaliknya masih melakukan maksiat sambil mengutip derma. Astaghfirullah. Ana buka persoalan ini pada ntum semua. Kemudian perihal kekuasaan Allah disekeliling kita, tgk pada langit bumi, ada apa2 kekaguman ntum pada Allah?

Dia menciptakan langit dengan tidak bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang menetapnya supaya bumi itu tidak menghayun-hayunkan kamu dan Dia biakkan padanya berbagai jenis binatang; dan Kami menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis tanaman yang memberi banyak manfaat. surah Luqman-10

adakah kita masih nak menafikan kekuasaan Allah dengan maksiat. Ataupun kita hanya leka menyatakan "ala,semua itu perkara biasa" tanpa ada sedikit rasa kagum pada Allah... nauzibillah..

Disini ana selitkan gambar yang ana ambil sewaktu perjalan feri dari Langkawi ke kuala kedah ahad lepas.. Tanda kekuasaan Allah.

InshaAllah, tulisan ana ini peringatan buat diri ana dan sahabat2 ana yg ada kat mesir dan dimana2 sahaja di muka bumi ini.

basahi lidahmu dgn zikrullah. wallahualam

2 comments:

mujaheedah said...

indahnya hidup ini bila diri sentias bersyukur...

mujaheedah said...

indahnya hidup ini bila diri sentiasa bersyukur...

"kadang2 kita sering lupa kenapa dan untuk apa kita dijadikan dan diciptakan"

Doa yang ana ambil dari G7..geng2 G7 ni ramai agaknya yg dah berpunya..i'Allah,sama2 amalkan,moga terbinanya baitulmuslim..


Ya Allah.... Seandainya telah engkau catatkan... Dia milikku tercipta buatku... Satukanlah hatinya dengan hatiku... Titipkanlah kebahagian antara kami.... agar kemesraan itu abadi... Dan ya Allah... ya tuhanku yang maha mengasihi... Seiringkanlah kami melayari hidup ini... Ketepian yang sejahtera dan abadi...

Tetapi ya Allah... Seandainya telah engkau takdirkan... . dia bukan miliku... Bawalah ia jauh dari pandanganku. ... Luputkanlah ia dari ingatanku... Dan peliharalah aku dari kekecewaan.. .. Serta ya Allah ya tuhanku yang maha mengerti.... Berikanlah aku kekuatan... Melontar bayangannya jauh ke dada langit... Hilang bersama senja nan merah.. agarku bisa bahagia... Walaupun tanpa bersama dengannya...
Dan ya Allah yang tercinta... Gantillah yang telah hilang.... Tumbuhkanlah kembali yang telah patah... Walaupun tidak sama dengan dirinya...

Ya Allah ya tuhanku... Pasrahkanlah aku dengan takdirmu... Sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan... Adalah yang terbaik buat ku.... kerana engkau maha mengetahui.. . Segala yang terbaik buat hamba Mu ini...
Ya Allah... Cukuplah engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku. .. Di dunia dan di akhirat... Dengarlah rintihan dari hamba Mu yang daif ini... Jangan engkau biarkan aku sendirian... Di dunia ini mahupun di akhirat... Menjuruskan aku kearah kemaksiatan dan kemungkaran. .. Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman... Supaya aku dan dia sama2 dapat membina Kesejahteraan hidup... Ke jalan yang Engkau redhai... dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh....

Amin.. Ya Rabbal A'lamin. .

Ulama' pewaris para nabi

Ulama' pewaris para nabi

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI

UNTUKMU MUJAHIDAH SEJATI
Mujahidah sejati
Intan permata mutiara mahkota
Seindah pelangi dicakerawala
Menghiasi taman indahnya permai

Mujahidah sejati
Engkaulah serikandi pembela agama
Peribadi solehah hiasan diri
Subur dengan iman dan ketaqwaan

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Mujahidah sejati
Berbekal al-quran dan as-sunnah
Bersulam pengorbanan
Bisa menggegarkan isi dunia

Mujahidah sejati
Terus subur mekar mewangi
Seindah suria menerangi bumi
Harapan ummah yang abadi

Mujahidah sejati
Menyoroti langkah Khadijah, Aisyah, Fatimah,
Menjadi muqarrabin bermujahadah,
Merebut cinta dan kasih Allah

Paras rupa bukannya ukuran
Nilainya sama di sisi Tuhan
Cuma ibadah yang membezakan
Wanita solehah di sisi Tuhan

Berhati-hatilah hasutan dunia
Kerana ia merbahaya
Jangan dibiarkan ia bertakhta
Dalam iringan dosa-dosa

"Mujahidah sejati, akhirat utama
Kerana dunia bukan pilihannya
Mujahidah sejati, hatinya berbeza
Kerana diasuh iman dan taqwa"

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah

Doa Untuk Suami Dari Seorang Isteri Solehah
Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim

Kau ampunilah dosa ku yang telah ku buat

Kau limpahkanlah aku dengan kesabaran yang tiada terbatas

Kau berikanlah aku kekuatan mental dan fizikal

Kau kurniakanlah aku dengan sifat keredhaan

Kau peliharalah lidahku dari kata-kata nista

Kau kuatkanlah semangatku menempuhi segala cabaranMu

Kau berikanlah aku sifat kasih sesama insan



Ya Allah

Sekiranya suami ku ini adalah pilihan Mu di Arash

Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya

Sekiranya suami ku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu

Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya

Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu

Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya

Sekiranya­ suami ku ini adalah yang terbaik untukku di DuniaMu

Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya



Sekiranya..

suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu maka

Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya



Tetapi Ya Allah...

Sekiranya suami ku ini ditakdirkan bukan untuk diriku seorang

Kau tunjukkanlan aku jalan yang terbaik untuk aku harungi segala dugaan Mu

Sekiranya suami ku tergoda dengan keindahan dunia Mu..

Limpahkanlah aku kesabaran untuk terus membimbingnya..

Sekiranya suami ku tunduk terhadap nafsu yang melalaikan..

Kurniakanlah aku kekuatan Mu untuk aku memperbetulkan keadaanya

Sekiranya suami ku menyintai kesesatan

Kau pandulah aku untuk menarik dirinya

keluar dari terus terlena



Ya Allah...

Kau yang Maha Megetahui apa yang terbaik untukku

Kau juga yang Maha Mengampuni segala kesilapan dan ketelanjuranku

Sekiranya aku tersilap membuat keputusan..

Bimbinglah aku ke jalan yang Engkau redhai

Sekiranya aku lalai dalam tanggungjawabku sebagai

isteri..

Kau hukumlah aku didunia tetapi bukan diakhirat Mu

Sekiranya aku engkar dan derhaka Berikanlah aku

petunjuk kearah rahmat Mu



Ya Allah sesungguhnya aku lemah tanpa petunjukMu..

Aku buta tanpa bimbinganMu..

Aku cacat tanpa hidayahMu..

Aku hina tanpa RahmatMu..



Ya Allah

Kuatkan hati dan semangatku

Tabahkan aku menghadapi segala cubaanMu

Jadikanlah aku isteri yang disenangi suami

Bukakanlah hatiku untuk menghayati agamaMu

Bimbinglah aku menjadi isteri Soleha

Hanya padaMu Ya Allah ku pohon segala harapan

Kerana aku pasrah dengan dugaanMu

Kerana aku sedar hinanya aku

Kerana aku insan lemah yang kerap keliru

Kerana aku leka dengan keindahan duniamu

Kerana kurang kesabaran ku menghadapi cabaranMu

Kerana pendek akal ku mengharungi ujianMu



Ya Allah Ya Tuhanku...

Aku hanya ingin menjadi isteri yang dirahmati

Isteri yang dikasihi

Isteri yang soleha

Isteri yang sentiasa dihati



Amin, amin Ya Rabbal Allamin..